Miecz i Pastorał Online

Miecz i Pastorał Online

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

Ogłoszenie

UWAGA! Wersja testowa - dużo rzeczy nie ma ale będą jak sie okaże że wszytko działa. Nie zapomnij sie zarejestrować. Musisz być zalogowany! Goście nie maja prawa do pisania na forum. Przeczytaj najpierw informacje ogólne! Potem zapraszam do działu Rozgrywka. Goście mają możliwość pisania w dziale Poza grą.

#1 26-02-2008 22:13:48

Michal Pawlak

Nobilis

Zarejestrowany: 25-02-2008
Posty: 125

Kosciół Sigmara i reformacja...

Wsród rzeczy kapłanów znajduja sie zapewne ksiegi madre mówące i prawie koscielnym i nie tylko chciałbym je zacząć czytać wieczorami...


Si vis pacem, para bellum

Offline

 

#2 28-02-2008 11:16:56

MG

Mistrz Gry

Zarejestrowany: 23-02-2008
Posty: 207

Re: Kosciół Sigmara i reformacja...

Rozumiem,. czytasz, jak zeskanuje wasze kart postaci to będzie można kupić sobie umiejętności - w tym przypadku Religioznawstwo z pewnością.

Offline

 

#3 28-02-2008 11:30:27

Michal Pawlak

Nobilis

Zarejestrowany: 25-02-2008
Posty: 125

Re: Kosciół Sigmara i reformacja...

Rozumiem mi chodzi raczej o to co po pierwotnym okresie chrzescijaństwa nastapiło w Polsce chodzi o mozliwośc znalezienia faktow ktore pozwola wywiesc prawo że szlachcic a zwłaszcza pan feudalny ma prawoodstawiać dziesiecine do ktorego mu sie zywnie podoba probostwa...w obrebie oczywiscie lektoratu swojego...Podstawa to definicja z słownika historycznego
Danina składana kościołowi od schyłku X do połowy XIX w. Początkowo uiszczana przez księcia jako dziesiąta część jego dochodów skarbowych, zapewne w 2 połowie XI w. została przerzucona na ogół ludności; proces wprowadzania dziesięciny przebiegał powoli i nie był jeszcze zakończony u schyłku XII w. Świadczona tylko z ziemi uprawianej (bez ugoru); w początkach XIII w. wykształciły się później dominujące formy: dziesięcina snopowa, czyli wytyczna, pobierana na polu bezpośrednio po żniwach w postaci co dziesiątego snopa (decima manipularis), którą (mimo oporu kościoła) wraz z rozwojem kolonizacji na prawie niemieckim wypierała dziesięcina małdratowa, ściągana w postaci wymłóconego ziarna, lub dziesięcina pieniężna (decima pecuniaria). Niekiedy świadczono także dziesięcinę z innych produktów, jak konopie, len, miód, rzadziej w postaci ryb, a wyjątkowo tylko od dochodów z kopalni, karczem i młynów. W przypadku dziesięciny snopowej musiano czekać ze zwózką zboża z pola, dopóki przedstawiciel kościoła nie wybrał należnych mu snopów (stąd częste straty plonów). [color=#FFFF00]Chłopi byli obowiązani dostarczyć dziesięcinę na wyznaczone im miejsce, szlachta składała dziesięcinę, nazywaną swobodną, w dowolnie wybranym kościele lub klasztorze.[/color] Winnych uchylania się od dziesięciny pociągano przed sądy duchowne; spadały też na nich kary kościelne. Duchowni oddawali dziesięcinę z dóbr, które posiadali z tytułu władania świeckiego; dziesięcinę pobierano także z dóbr stołowych biskupstw oraz z ziemskich dóbr kosciołów i zakonów.

Najbardziej rozpowszechniona była dziesięcina snopowa, szczególnie korzystna dla kościoła, rzadziej występowała dziesięcina pieniężna (rozpowszechniona gł. na Pomorzu), najdogodniejsza dla płacących, składana w jednorazowo ustalonej kwocie (obowiązującej zazwyczaj wiele lat), która dotyczyła całej parafii, a niekiedy diecezji. Wysokość i sposób pobierania dziesięciny stanowiły już na początku XIII w. przedmiot ostrych sporów (zwłaszcza na Śląsku 1215-30, gdzie Henryk Brodaty pragnął ochronić od dziesięciny niektóre kategorie podległej sobie ludności wiejskiej); nasiliły się one w dobie reformacji w XVI w. Na sejmach egzekucyjnych 1562-65 szlachta uzyskała wyjęcie spraw o dziesięciny spod kompetencji sądów duchownych. Brak praktycznej możliwości egzekwowania dziesięcin z dóbr protestantów sprawił, że w XVI-XVII w. nagminnie nie uiszczano dziesięcin z pańskich folwarków. W końcu XVIII i w XIX w. dominującą formą stała się dziesięcina pieniężna. Ostatecznie dziesięcinę zniesiono w Galicji 1848, w Królestwie Polskim 1864, a w zaborze pruskim 1865.

Istniała także dziesięcina papieska, uiszczana na rzecz papieża (pierwotnie na cele krucjat) przez całe duchowieństwo w wysokości dziesiątej części dochodów rocznych. Nakładana nieregularnie, niekiedy (np. za Kazimierza Wielkiego) bywała odstępowana przez papieża na rzecz skarbu królewskiego; jej przeciętną roczną wysokość w XIV-XV w. szacuje się na ok. 1 tys. grzywien.

Ostatnio edytowany przez Michal Pawlak (28-02-2008 11:31:33)


Si vis pacem, para bellum

Offline

 

#4 19-06-2008 22:57:32

MG

Mistrz Gry

Zarejestrowany: 23-02-2008
Posty: 207

Re: Kosciół Sigmara i reformacja...

Możesz dostać jedynie RELIGIOZNAWSTWO nie Teologie. Żeby być biegłym w Teologi trzeba studiować latami a nie przeczytać parę książek. Upraszczę sprawę i dam ci własnie Religioznawstwo - daje Ci to ogólne pojęcie o prawdach wiary wielkich religii Starego Świata - wiesz co i jak, nie strzelisz gafy w rozmowie z kapłanem i ogólnie masz szeroką wiedze na ten temat. Natomiast o poważnych dysputach teologicznych ze specjalistą tj. chociażby kapłanem I poziomu zapomnij, ma o wiele większa wiedzę na ten temat - w końcu uczy się tego w szkole.
Pasuje?

Offline

 

#5 20-06-2008 09:01:17

Michal Pawlak

Nobilis

Zarejestrowany: 25-02-2008
Posty: 125

Re: Kosciół Sigmara i reformacja...

Dobra dostatecznie jasno...ale mam pytanie czy to rligioznastwo obejmuje takze przeczytanie głównych ksiąg objawionych??


Si vis pacem, para bellum

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
GotLink.plwszywki internet koszarawa Kolonoskopia w znieczuleniu ogólnym